Przejdź do menu Przejdź do treści

mgr Natalia Malik

Katedry Wspomagania Funkcjonowania Osób ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi

natalia.malik@up.krakow.pl

tel: 12 662 6641

pok: 114

ORCID: 0000-0003-3620-2256

publikacje:

https://tiny.pl/94xnl

Posiadane stopnie i tytuły naukowe:

Magister pedagogiki specjalnej (2013)

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: pedagogika

2011-2013 Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, studia podyplomowe, kierunek: pedagogika specjalna, spec.: surdopedagogika;

2011-2013 Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, studia magisterskie, kierunek: pedagogika specjalna, spec.: oligofrenopedagogika;

2008- 2011 Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, studia licencjackie, kierunek: pedagogika, spec.: społeczno- opiekuńcza z pedagogiką szkolną;

 

Prowadzone zajęcia dydaktyczne:

Semestr zimowy:

Pedagogika Specjalna, specjalność: Terapia Pedagogiczna i Rewalidacja Indywidualna, II stopnia, II rok, tryb stacjonarny, przedmiot: język migowy A- 2K, każda grupa po 20 godz.

Pedagogika Specjalna, specjalność: Wczesne Wspomaganie Rozwoju, II stopnia, II rok, tryb niestacjonarny, przedmiot: język migowy A- 1K,  20 godz.

Semestr letni:

Pedagogika Specjalna, specjalność: Terapia Pedagogiczna i Rewalidacja Indywidualna, II stopnia, II rok, tryb stacjonarny, przedmiot: język migowy B- 2L – każda grupa po 20 godz.

Pedagogika Specjalna, specjalność: Wczesne Wspomaganie Rozwoju, II stopnia, II rok, tryb niestacjonarny, przedmiot: język migowy B- 1L,  20 godz.

 

Dorobek naukowy:

Mgr Natalia Malik- pedagog specjalny (surdopedagog i oligofrenopedagog), terapeuta integracji sensorycznej. Zainteresowania naukowo- badawcze koncentruje wokół problematyki rehabilitacji, kształcenia, komunikacji, funkcjonowania w rodzinie i  społeczeństwie oraz wsparcia społecznego osób g/Głuchych. Prowadzi również badania nad przetwarzaniem bodźców sensorycznych u dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wygłosiła 8 referatów, w tym 1 na konferencji zagranicznej (w Rumunii). Zaprezentowała 1 poster na międzynarodowej konferencji na Litwie. Niektóre z konferencji organizowanych w Polsce miały charakter międzynarodowy (3). Jej działalność naukowo- badawcza ma również odzwierciedlenie w publikacjach i  udziale w zespołach eksperckich.

Wykaz 10 najważniejszych publikacji:

  1. Malik N., Kocoń M., Kompetencje zawodowe i cechy charakteru surdopedagoga w percepcji dorosłych osób głuchych i słabosłyszących, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 2021, nr 41, s. 116-131.
  2. Malik N., Komunikacja z głuchym rodzeństwem w percepcji rodzeństwa słyszącego (SODA), „Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze”, 2021, nr 6, s. 56-65.
  3. Malik N., Kocoń M., Michalczyk A., Rodzeństwo głuche w rodzinie. Z perspektywy SODA, „Wychowanie w Rodzinie”, 2019, t. 20, s. 165-179.
  4. Malik N., Gagat-Matuła A., Dysfunkcje komunikacyjne u dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: studium przypadku, „Logopedia Silesiana”, 2018 , nr 7, s. 202-214.
  5. Malik N., Formy wsparcia społecznego udzielanego dzieciom z wadą słuchu przez słyszących i głuchych rodziców, „Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej”, 2018, t. 7, s. 111-120.
  6. Malik N., Rola rodziców słyszących i specjalistów w funkcjonowaniu społecznym dziecka z wadą słuchu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica”, 2018,   10, s. 88-95.
  7. Malik N., Przeżycia emocjonalne i postawy rodziców słyszących wobec dziecka z wadą słuchu, „Pedagogika Rodzin”, 2018, nr 8, s. 37-46.
  8. Malik N., Kocoń M., Kompetencje komunikacyjne surdopedagoga w zakresie języka migowego w opinii osób słabosłyszących i głuchych, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, 2017, t. 70, s. 102-113.
  9. Malik N., Gagat- Matuła A., Relationships with hearing siblings as perceived by deaf youth, „Pedagogika Rodziny”, 2017 , nr 7 , z. 4 , s. 201-211.
  10. Malik N. Occupational adaptation of deaf, [w:] Chosen topics of supporting persons with a disability, (red.) J. Baran, I. Gałuszka, S. Olszewski,  Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2017, s. 58-71

 

Charakterystyka doświadczenia i dorobku dydaktycznego:

Jako wieloletni praktyk współpracuje z nauczycielami zatrudnionymi w szkołach różnego typu  w Polsce (konsultacje, warsztaty). Prowadzi zajęcia ze studentami wykorzystując nowoczesne metody pracy. Dorobek dydaktyczny jest wzbogacany między innymi przez kursy i szkolenia: terapeuta integracji sensorycznej, sztuka nauczania dla nauczycieli akademickich i doktorantów, terapia behawioralna w teorii i w praktyce.  Ponadto doświadczenie zawodowe jest podparte pracą jako tłumacz w placówkach medycznych, pedagog w placówkach szkolnych i terapeuta integracji sensorycznej w gabinecie SI. Efektem  dorobku dydaktycznego między innymi jest:

– wywiad  dla Radia Kraków;

– współorganizowanie spotkania inauguracyjnego projektu Pomimo dla studentów  w ramach którego była projekcja filmu Katanka oraz wywiad z gośćmi;

– prowadzenie warsztatów z podstaw PJM – „Migowy dla każdego”, IX Krakowskie Dni Integracji.