Przejdź do menu Przejdź do treści

dr hab. Katarzyna Plutecka, prof. UKEN

Prorektor ds. Studenckich, Kierownik Katedry

Katedra Wspomagania Rozwoju Osób ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi

katarzyna.plutecka@up.krakow.pl

tel: 12 662 6644

pok: 119

publikacje:

https://tiny.pl/94xs4

Dr hab. Plutecka Katarzyna,  prof. UP jest absolwentką kierunku pedagogika specjalna (1994) na Wydziale Pedagogicznym Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. W roku 2004 uzyskała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na Wydziale Studiów Edukacyjnych im. A. Mickiewicza w Poznaniu, a w roku 2014- stopień naukowy doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych w zakresie pedagogiki również na Wydziale Studiów Edukacyjnych im. A. Mickiewicza w Poznaniu.  Jest związana zawodowo z Uniwersytetem Pedagogicznym (wcześniej WSP, UP) od 20 lat.

Jest autorką i współautorką ponad 90 publikacji: w tym monografii autorskich (5), artykułów w czasopismach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, rozdziałów w monografiach, w seriach wydawniczych. Zainteresowania badawcze dotyczą procesu rehabilitacji i kształcenia uczniów niesłyszących i słabosłyszących, problematyki szeroko rozumianej komunikacji dzieci ze  specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, a także  funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w środowisku rodzinnym.

Wypromowała ponad 80 magistrów i licencjatów, a także trzech doktorów. Jest rzeczoznawcą Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. oceny podręczników szkolnych dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących.  Opracowała plan i program Studiów Podyplomowych Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka (w latach 2016-2020 pełniła funkcję Kierownika w/w studiów).

W latach 2005- 2020 była opiekunem Studenckiego Koła Naukowego Pedagogiki Specjalnej.  Warto podkreślić, że w ramach działalności koła wydawane jest czasopismo studenckie Zeszyty Naukowe Pedagogiki Specjalnej (w tym roku ukaże się 15 numer). Była i jest członkiem wielu Wydziałowych i Senackich Komisji. W latach 2016- 2019 była prodziekanem Wydziału Pedagogicznego. Od 15 lipca 2019 do 30 maja 2021 r. była przewodniczącą Rady Dyscypliny Pedagogika. Obecnie pełni funkcję prorektora ds. studenckich i jest też kierownikiem Katedry Rehabilitacji Osób z Zaburzeniami Słuchu i Komunikacji.

Publikacje:

  1. „Ojciec wobec osiągnięć edukacyjnych dziecka niesłyszącego”, 2013, ISBN 978-8307271-795-5, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, ss. 234
  2. „Komunikowanie się społeczne osób zagrożonych marginalizacją: konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania” ISBN 978-83-8084-409-4. Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, współredaktor: A.Gagat-Matuła, ss. 264
  3. „Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci- konteksty teoretyczne i praktyczne rozwiązania”, 2021, ISBN 978-83-8084-702-9, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków, ss. 275, współredaktor: Anna Katarzyna Czyż
  4. „Zarys audiofonologii edukacyjnej” 2018, ISBN 978-83-7271-450-3. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, współautor: A.Czyż, ss. 179
  5. „Odpowiedzialność rodzicielska ojca dziecka niesłyszacego”, 2018, Pedagogika Rodziny, nr 8, z. 1, s. 47-57. ISSN 2082-8411
  6. „Deaf child’s development within the framework of attachment theory: The essence and functions of attachment”, 2018, Annales Universitatis Paedagogicae Studia Paedagogica,  z. 10, 4-12, ISSN 2299-2103
  7. „Rola dziadków w rozwoju dziecka niesłyszącego”. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 36, 192-202, ISSN 2080-9476
  8. „Ojcostwo dziecka niesłyszącego z perspektywy paradygmatu ekosystemowego”. Roczniki Pedagogiczne, tom 11, nr 3, 97-103. ISSN 2080- 850X
  9. „The Thought and Practice Pedagogical of Jan Siestrzyński”. 2020. Przegląd Historyczno-Oświatowy, nr 1-2, ISSN 0033-21278, s. 78-88
  10. „From Special Education to Inclusive Education: Changes in the Learning Process of Deaf Pupils”. Edukacja Elementarna w Teorii i w Praktyce, tom 15, nr 3, ISSN 1896- 2327, s. 35-48
  11. „Sytuacja rodzinna rodzeństwa mającego brata lub siostrę niesłysząca”, 2020, Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, nr 40, 101-112, ISSN 2080-9476
  12. „Wokół pedagogiki rdzenia tożsamości Głuchych”. Szkoła Specjalna, nr 4, s. 245-254
  13. „|On the taming the space of dialogue by deaf people during the COVID-19 pandemic”. Fides et Ratio, T.47, nr 3, s. 609-619
  14. “Consumer buying behavior, sense of security and basic economic knowledge among youn consumers with ASD-Asperger syndrome: an exploratory study”. Young Consumers, vol. 22, iss. 4, s. 578-596 (współautor: A. Czyż, B. Frączek, A. Gagat-Matuła)